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Besiege – ベーシック プレーン ガイド

飛行機の基本ガイド

はじめに

これは、飛行機を離陸させる方法をすでに知っているプレイヤー向けです。

ここでは、飛行機をより安定させ、より制御しやすくする方法と、不安定の原因について説明します。

目標は、このガイドの終わりまでに、飛行機の組み立てを改善し、特定のことが機能し、特定のことが機能しない理由を理解できるようになることです。また、飛行機を組み立てる際に理解しておく必要のある基本的な概念についても説明します。

これはかなり長いガイドなので、ほとんどすべてのセクションを単独で読むことができるので、何を読むかを選択できます。

公式の包囲チュートリアル飛行機は、地面からほとんど離陸できず、制御できないことを見て、このガイドを作成するように促しました.

トルクと推進力

推進方法

最も象徴的で一般的な推進方法はプロペラです。ナイブやロケットも使用できますが、バニラの包囲戦で実行可能な他の推進手段はスチーム キャノンのみです。それらについて言うことはあまりありませんが、飛行機にトルクをかけないことと、同じ場所に複数を配置し、コピーアンドペーストのバグを使用して、はるかに強力にすることができることを除いて、榴散弾大砲の x4 出力設定をコピーしてそれらに貼り付けます。

トルクを生み出すものは?

さまざまな原因が考えられますが、このセクションでは主に、プロペラ ベースの飛行機で常に対処する必要があることについて説明します。

ピン留めされたブロックにホイールを配置すると、ホイールが回転します。それだけです。ただし、平面は固定されたブロックではなく、自由に回転するため、トルクがどのように機能するかを理解することが重要です。

同じホイールを自由に回転するオブジェクトに配置すると、ホイールは以前ほど速く回転しませんが、最も顕著なのは、オブジェクトがホイールとは反対の方向に回転し始めることです。プロペラを使用する飛行機はこれを経験しますが、このトルクを減らす方法がいくつかあります。そうしないと、飛行機が制御不能に回転してしまいます.

回転速度に影響するもの

ホイールに重いものを取り付けると、ホイールの回転が遅くなり、後ろのオブジェクトの回転が速くなります。質量を増やすことで、慣性モーメントを増やしました。このことから、この構成のオブジェクトの回転速度は、その慣性モーメントに反比例しますが、他のオブジェクトの慣性モーメントに比例することは明らかです。これは、このセクションの後半で重要になります。

この画像では、車輪が 1 回転したにもかかわらず、その背後にある物体はほとんど傾いていません。

偶数のプロペラによる対抗トルク

プロペラの数が偶数の飛行機では、プロペラが反対方向に回転し、同じ量のトルクが翼に反対方向に適用されます。 2 つのトルクは、理想的には相殺されます。このプロペラが中心からどれだけ離れているか、およびそれらの大きさと重さに応じて、翼を上または下に曲げ、質量の中心を移動させ、飛行機を上下にピッチングすることができます.このため、飛行機を適切に支えることが重要です。

奇数のプロペラによる対抗トルク

他のプロペラのバランスをどのようにとっても、少なくとも 1 つのプロペラが飛行機にトルクを加え、他のプロペラがそれに対抗することはありません。この 1 つのプロペラは、他のプロペラとは異なるものにする必要があります。

これらの 2 つの画像は、飛行機にトルクをかけない「単一の」プロペラのものです。これは、実際には同じ軸上にある 2 つのプロペラであり、互いのトルクに対抗することによって行われます。その中心部分は自由に回転し、ヒンジに取り付けられています。これは、トルクの不均衡が常に存在するためです。つまり、そうでなければ一部が飛行機に適用されます。ヒンジは、非常にわずかな速度を犠牲にして、トルクが適用されないようにします。右側のデザインは高速用に作られています。

補足

高RPMでは、巨大な加速により、左側のデザインのブレースが壊れます. Besiege の加速オプションは、車輪に負荷がかかっていない場合にのみ速度に直線的な影響を与えるようです。負荷がかかると、速度は指数関数的に増加し、実際の加速低下よりも応答遅延として効果的です。

この画像は真の単一プロペラです。ヒンジで取り付けられているため、飛行機にトルクはかかりません (動力のない車輪はヒンジのように機能します)。ここで、回転速度に関する部分が重要になります。動力のないホイールはホイールの後ろのオブジェクトを表し、プロペラはホイールの前のオブジェクトを表します。プロペラは無動力の車輪よりはるかに重く、そのため、無動力の車輪が高速で回転している間、プロペラはゆっくりと回転し、推進力と速度が低下します。これは、Besiege チュートリアル プレーンが苦しんでいるものです。

プロペラの回転速度は動力のないホイールの慣性モーメントに比例するため、ブレースを追加して増加させると、上の画像に見られるように、プロペラがはるかに優れたものになります.

可変推進力

これは本当に飛行機の追加機能であり、必須ではありません。

推進力を 2 ~ 3 段階以上の速度設定で変える必要はありません。これらは、コントロールを変更するだけで簡単に適用できます。本当に必要な場合は、オートメーション ブロックを使用して速度の切り替えを改善できます。本当に任意の速度設定に切り替えられるようにしたい場合は、プロペラの制御以外にも変更を加える必要があります。

下の写真は、プロペラ ブレードの迎角を変更できる単一のプロペラ、3 段階の速度設定が可能な飛行機のコントロール ユニット、および可変スチーム キャノン スラスターの写真です。

Wing Panels and Сauses of Instability

What do wing panels do

Other than providing lift, they make the plane a lot more stable and easily controllable. They largely dampen small vibrations and other things that would cause shift in direction, but much more importantly, they heavily reduce the turning acceleration the plane would otherwise have. Drag is proportional to the square of speed, making it so you can have quickly responding controls when using panels, that have relatively constant and predictable turning.

  • Make sure to use a lot of wing panels.
  • Wing panels on the ZY plain reduce yaw shift.
  • Wing panels on the ZX plain always reduce pitch shift and reduce roll shift when at the front of the plane.
  • Wing panels on the YX plane are never used because they only contribute to drag. I’ve only used one of those, and it had a very specific use of making a plane fly at very low speeds and heavily reducing its acceleration when going down.

The center of lift and mass

The center of mass is usually going to be in the front half of the plane, which makes sense, because the front part has the propellers, the wings, most of the bracing…

The center of lift, however, will be behind the center of mass because almost the entire tail of the plane contributes to lift. In other words, the lift/mass ratio of the tail is higher than that of the front.

This will have no effect on your plane when flying it in 0G, because there is no gravitational pull, and no need for lift to be a factor most of the time. However, with gravity, you always have two vectors pulling up and down, so you get torque which makes the plane pitch downwards.

Landing gear

Landing gear is fairly simple, so I’ll just say that if you want to make it retractable, add an altitude sensor which will raise or lower it automatically.

Other than that, landing gear will shift your plane’s center of mass downwards, making so it’s no longer in the same line as the center of propulsion. This once again creates torque which makes your plane pitch downwards.

There are a few ways to go about solving this pitching downwards.

1. A “Gyro” (I know they’re not gyros, but everyone calls them that)

The most heavy complex solution out of these three, and one you should use only if the pitch is extreme. It offers constant torque.

2. Tilted wing panels

The most simple solution, simply done by rotating a wing panel or two by a few degrees. The torque you get depends on speed, so you might get a plane that pitches downwards on low speeds and pitches upwards on high speeds.

3. Flying blocks

Simpler, but weaker “gyros”.

All of these solutions double the torque instead of reducing it when the plane is up-side-down. The downwards pitch isn’t overly bad, so you don’t need to use any of these.

Roll and yaw shifting and instability

They’re both usually caused by asymmetry and loose roll and yaw wing panels. If roll is extreme, the problem is likely asymmetry in broken 0 angle of attack propeller blades (if you don’t know what they are, then this isn’t the issue).

Turning

Turning with wing panels and propellers

Intuitively the first form of turning you’re going to try. It’s mostly simple and looks nice. If you’re struggling with this form of turning, low turning speed is likely your problem. The further away from the center of mass your turning wing panels are, the more effect they’ll have.

The advantage of this is that you get fast turning even at high speeds.

Turning with “gyros”

Also very simple turning. Gyro turning is easier to add to your plane than panel turning because to achieve a lot of turning power, you don’t need to place them far from the center, but close to the axis passing through the center mass.

  • Pitch gyro needs to be close to the X axis (red)
  • Roll gyro needs to be close to the Z axis (blue)
  • Yaw gyro needs to be close to the Y axis (green)

Along with being easy to attach to your plane, gyro turning offers very quick response times and is good at low speeds.

Fighting with controls

This usually only happens with yaw for me.

  • You’ll try to turn the plane left, but the moment you release the key, they plane will return slightly to the right.
  • When turning, planes aren’t moving in the same direction they’re facing. Because of this and drag, some force is applied to yaw panels on the tail and yaw panels at the front. If the tail is more affected by drag (has more panels), the plane will be experiencing torque until it begins moving in the same direction it’s facing.
  • This can be fixed by removing some yaw panels from the tail, or adding more yaw panels at the front.