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Plebby Quest:The Crusades – 基本と戦略ガイド (フリー プレイ モード)

世界を征服するための最も重要な基本と最良の戦略のいくつかを含む簡単なガイドです!

基本ガイド(フリープレイモード)

はじめに

多くの場合、各ゲームの開始時が最も難しい部分であり、開始時の王国によって大きく異なります。すべての開始王国には独自の長所と短所があることについて大雑把に説明することはできますが、互いにだまされず、大きな王国から開始する方が簡単であることを認めましょう.まだゲームに慣れていない場合は、ビザンチンまたはグレート セルジュークから始めてください。チャレンジをお探しの場合は、ポルトガルまたはナイツ ホスピタラーから始めてください。

ゲームを開始するとすぐに、「東から来た怪しい見知らぬ人」が訪れます。彼らの名前はそうではないことを示唆していますが、実際にはとても素敵です。彼らは8つの異なる贈り物を提示します.3つを選ぶことができます.私は常に研究ポイントと特別部隊を最初に手に入れることをお勧めします.次に、残っているもの (できれば金) を選びます。

次に、研究ポイントを Wine/Shisha Production、Switch Row 1&2、Host Travelers に費やします。 10ポイント残っているはずです。イタリア、アラビア、東部の商人にできるだけ早く対応してください!ゲームの開始時に、それらは材料と金の主な供給源になります。ターンごとに 1 冊の一般的なカタログを作成し (少なくとも 3 人の商人が揃うまで)、1 人の一般にワイン/シーシャ (必要に応じて) を作り、残りの一般を使用して修道院/モスクでコインを投げたり、悪党と戦ったりします。

いくらかのお金とリソースを生成したらすぐに、部隊をレベル 2 と (可能であれば) 3 にアップグレードし始めます。平凡な将軍が 4 人いるよりも、強力な将軍が 2 人いる方がよいことに注意してください。戦闘に適した将軍が 2 人以上いる場合 (それぞれ少なくとも 3 部隊、レベル 2 以上)、最も弱い隣人を選び、彼に宣戦布告します。都市の 1 つをクリックすると、別の王国の軍隊を確認できます。ゲームの開始時に宗教指導者を満足させておくために、最初に異なる宗教の王国を攻撃することをお勧めします。

将軍

このゲームの最も重要なキャラクターは将軍です。各将軍は毎ターンあなたにアクションを与えるので、できるだけ多く雇うようにしてください。あなたは3人の将軍でゲームを開始します。帝国が成長するにつれて、最大 7 人の将軍を雇うことができ、研究ツリーではさらに 3 人の将軍を雇うことができ、合計で最大 10 人になります。新しい将軍を雇うときは、次のことに注意してください:

レベルと専門分野

将軍のレベルによって、使用できる部隊と伝書鳩の数が決まります。レベルごとに追加の部隊 (最大 5 つまで) が追加されますが、追加の月額費用も追加されます。特殊能力 (歩兵、騎兵、弓術) は、そのタイプの部隊に追加の経験を与えます。さらに重要なことに、将軍は自分の専門分野のレベル 4 (緑) と 5 (青) の部隊しか使用できません。たとえば、アーチェリーに特化した将軍は騎士 (レベル 5 騎兵) を使用できませんが、ギリシャ擲弾兵 (レベル 4 アーチェリー) を使用できます。

スキルと分業

将軍には、専門クラスのすぐ下に表示されるスキル (2 つの場合もあります) があります。これらはレベルや専門性ほど重要ではありませんが、それでも役立つ場合があります。私の個人的なお気に入りのいくつかは、悪党からの余分なダイヤモンド、攻城兵器の割引、無料の壁修理です。将軍が増えたら、タスクを分割することをお勧めします。攻城兵器のディスカウントを持つ将軍を使用して都市を攻撃し、無料の壁修理を持つ将軍を使用してすべての壁の修理を行い、Prayers Answered スキルを持つ将軍を使用して修道院のろうそくを灯すことができます。新しい将軍を雇うときはいつでもこれらのスキルを念頭に置いて、彼らの軍隊を彼らの役割に合わせて調整してください.詳細は以下をご覧ください。

その他のヒント

  • 本当に新しい将軍が必要なのに、希望するスキルや専門性を備えた将軍が見つからない場合は、代わりに別の将軍を雇ってください。彼らを解雇し、ゲームの後半で別の人を雇うのは非常に簡単です。
  • 他の王国の首都を征服するたびに、その将軍を自動的に捕らえます (幸運のダックのスキルを持つものを除く)。その後、それらを雇用するか解放するかを選択できます。彼らの最強の部隊の 1 つまたは 2 つがまだ指揮下にある可能性があることに注意してください!
  • それぞれの将軍にも独自の宗教があることに注意してください。その宗教があなたの王国の宗教と異なる場合、将軍はろうそくに火をつけることができず、宗教評議会で標的にされる可能性があります (それはめったに起こりませんが)。

攻撃と防御

将軍の軍隊の構成と戦闘での使用は、各自の好み次第です。自分に最適な戦略を見つけるために、自分で少し試してみることをお勧めします。以下は、私が実際にうまく機能することがわかったいくつかの推奨事項です:

火で都市を攻撃!

ゲームの開始時には、まだ偉大な軍隊を編成する余裕はありません。だから、最も弱い王国を探して、防御が壊れるまで何度も攻撃してください.将軍がレベル 3 の場合は、[歩兵、歩兵、射手] または [歩兵、歩兵、騎兵、射手] をお勧めします。

ゲームの後半で、より多くのリソースを取得し、部隊をレベル 4 (緑) にアップグレードできるようになったら、アーチェリーの専門分野を持つ 2 人の将軍を確保してください。彼らに次の部隊を与えてください:

  • シールド スピアマン (レベル 3)。
  • シールド スピアマン (レベル 3)。
  • 火の射手またはギリシャの擲弾兵 (レベル 4)。
  • ファイアアーチャー(レベル4)。

私を信じてください、これは戦車のように機能します!シールド付きの槍兵は防御的な理由でそこにいるので、Melee Defense や Charge Defense のようなメダルを与えてください。射手は敵の軍隊と壁の両方に火で大きなダメージを与え、弓防御や増援などのメダルを与えます。弓攻撃はお勧めしません。これは弱いアークド ショットのダメージを増加させるだけです。

正しく行えば、1 回の攻撃であらゆる都市 (およびほとんどの砦) を征服できます。できるだけ早くアーマード ラムを研究してください。これは、ゲームの残りの部分で一番の攻城兵器になるはずです。資源が手に入ったらすぐにファイア アーチャーをレベル 5 の擲弾兵にアップグレードし、将軍がレベル 4 に達したらヒーリング ユニットを追加します。好きな都市を攻撃し、軍隊の最前列をラムの前に揃えて、発狂しましょう!

パッチ 1.51 では、火による壁と攻城兵器へのダメージが開発者によって半分に減少したため、この戦略は以前ほど効果的ではない可能性があります.とはいえ、都市を攻撃するのに最適なセットアップだと思います.

騎兵で守れ!

前に述べたように、ゲームの開始時にうるさいことはできません。攻撃されたら、最強の将軍で防御するだけです。防御のための城壁があるので、ここでは歩兵の代わりに追加の弓兵を使用することを検討してください。 (例:[歩兵、射手、射手] または [歩兵、騎兵、射手、射手])

後で、ゲームを正しくプレイすれば、多くの攻撃を受けることはありません。これについては、以下の「外交」で詳しく説明します。攻撃された場合、厄介な敵に対処するには騎兵隊が最善の方法であることがよくあります。少なくとも 2 人の騎兵スペシャリストがいて、次の部隊を与えてください:

  • シールド スピアマン (レベル 3)。
  • 騎兵(レベル4以上)
  • 騎兵(レベル4以上)
  • クロスボウ (レベル 2) またはヒーリング ユニット

繰り返しになりますが、盾の槍兵は防御のみを目的としているため、防御メダルを与えてください。騎兵隊は、敵が壁にダメージを与える前に、敵をマップの端までノックバックします。騎兵部隊は、障害物のない野戦では非常に圧倒されます。敵が城壁や攻城兵器を持っていない場合は、常にそれらを使用する必要があります。

ここで重要な注意点:敵が攻城兵器 (ラムなど) であなたを攻撃した場合、アーチェリーのスペシャリストを使用して街を守ることを検討してください。敵が攻城兵器の後ろに隠れるほど賢い場合、あなたの騎兵隊は役に立たなくなります。

歩兵専門将軍はいつ使うのですか?

うーん、よくわからない。歩兵は最もバランスの取れたクラスです。それらは騎兵、射手、またはその両方と組み合わせることができます。攻撃と防御の両方に適していますが、どちらの状況でも最適な選択肢とは言えません。現在の現在のゲームでは、3 人の歩兵将軍がいますが、他の将軍が占領されている場合にのみ使用します。多くの防御が必要な場合は、高レベルの歩兵が非常に役立つと思います.

攻城兵器

敵の都市を攻撃すると、攻城兵器を追加するオプションが表示されます。アーマード ラム (およびその前の「通常の」ラム) は通常、ゲーム全体を通して最適なオプションです。各攻城兵器のレベルとコストに惑わされないでください。レベルが高いほど常に「優れている」とは限りません。ダメージを見ると、Ram と Armored Ram の両方が毎秒 50 のダメージを与えます。非常に高価な Canon のみがより多くの DPS を提供します。

防御的には、Armored Ram も最適なオプションです。短所と思われる人もいるかもしれませんが、実際には最大の利点です。近距離でしか攻撃できないという事実です。これにより、敵が騎兵隊であなたに突撃した場合、あなたの軍隊がカバーするのに最適です.対戦相手がファイアー アーチャーやグレナディアを持っていない限り、アーマード ラムはほとんど破壊されないため、車輪で動く壁を持っているようなものです!

その他のヒント

  • 敵から目を離さず、弱っている敵を攻撃してください。他の王国も互いに戦い、彼らの軍隊と壁は損傷を受けます。別の支配者の都市をクリックすると、その支配者の軍隊の状況を見ることができます。彼の最強の将軍が弱いときはいつでも、簡単に勝利するために攻撃することができます.
  • 要塞への攻撃を避ける。 3 つの壁を通過することは非常に困難であることが判明する可能性があり、部隊は大きな損失を被ります。ほとんどの場合、それらを回避する方法があります。
  • 敵の首都を目指します。彼らの首都が陥落するとすぐに、他のすべての都市が中立になり、抵抗なく占領できます。都市が首都から切り離された場合も同様ですので、戦略的に攻撃してください。これにより、多くの困難な戦いを避けることができます。
  • 武装集団は 3 月から 6 月までしか現れません。王国を守るための軍隊が不足しないように、この期間外に戦争を戦うようにしてください。
  • 都市への攻撃は、たとえ中立の都市であっても、お金と資源を消費することに注意してください。金額は部隊とそのレベルに依存し、高レベルの部隊は低レベルの部隊よりも高価です。したがって、中立都市を征服するには、少なくとも 1 人の将軍と 2 つのレベル 1 (灰色) の部隊が常に必要です。こうすれば、10 ゴールドと 20 小麦で済みます。

お金を稼ぐ

ゲームでお金を稼ぐ主な方法は 4 つあります。税金、シーシャ/ワインの生産、軍隊の販売、東部の商人です。ワイン/シーシャの生産は一目瞭然です。在庫は常に2~3個は確保しておきましょう。年に 1 回、Eastern/Eid の前の月に在庫を十分に確保してください。その月はすべての物資を一度に販売するからです。

東部の商人は、ゲーム開始時の最大の金儲け者です。この男はあなたの豊富なダイヤモンド、小麦、木/馬/砂糖をまともな価格で購入するので、できるだけ早く彼を招待してください!他の商人から小麦や馬、砂糖を手に入れて、東方の男に売って利益を得ることさえできます.

どうやらブート キャンプで予備軍を売ることでかなりの金額を稼ぐこともできるようです (フリー プレイを 2 回終了した後で初めてそのことを知りました… Lord1box に感謝します!)。寄付報酬が更新されるたびに、コインを投げてシークレット ボックスを獲得してください。必要のないレベル 1 の部隊をブート キャンプで 48 ゴールドで売却します。ただし、後で必要になる場合に備えて、すべての部隊を売却しないでください。予備として、各クラスの約 5 部隊を維持するのが最善です。

税金はもう少し厄介です。都市は毎ターン税金を支払いますが、首都から離れれば離れるほど腐敗が進み、より多くのお金が失われます。これは自動的に行われ、それについてできることはあまりありません。しかし、あなたを助けることができる 2 つの研究プロジェクトがあります:「検査官を送る」と「特別検査官を送る」は、腐敗を減らし、月収を増やします!

総督を任命

汚職を大幅に減らすもう 1 つの方法は、総督を任命することです。地域全体 (ギリシャやフランスなど) を征服すると、他の統治者の 1 人をその地域の副王に指名するオプションが表示されます。彼らの都市はあなたの都市と合併し、腐敗を減らし、武装勢力の世話をします。しかしその見返りとして、あなたは彼らに多くの金、木、馬、砂糖を支払わなければなりません.これは、特にゲームの開始時に、コストが高すぎることがよくあります。

ただし、これを修正するための一種のトリックがあります。副王を任命できる場合は、首都から簡単に切り離すことができ、他の王国が占領できない敵の都市を探してください。都市を遮断すると中立になりますが、占領しないでください。 2~3 ターン後に新しい王国が出現し、弱い将軍が 1 人か 2 人います。たった数ドルで彼らを総督にできるようになりましたが、それでもすべての利点を得ることができます!

ユニットとアップグレード

ここですべてのユニット統計のリストを作成するつもりはありません。そのためには、兵舎の各ユニットの概要を確認してください。ただし、さまざまなクラスとアップグレードの仕組みを簡単に見てみたいと思います.

騎兵

騎兵は最も単純なクラスです。レベルアップ時に選択する必要はありません。各レベルは、主にチャージダメージと範囲を増加させます。部隊がより長い距離を充電すると、より多くのダメージが与えられることに注意してください。騎兵は大ダメージを与えますが、突撃が完了すると非常に脆弱になります。

騎兵の重要な特典はノックバックです。突撃が目標に命中した後、敵軍は再編成して再び攻撃できるようになるまでしばらく時間がかかります。軍隊に 2 つまたは 3 つの騎兵グループを配置すると、彼らは交代で敵に突撃できるため、対戦相手は反撃する機会がありません。

歩兵:盾と剣

このクラスは、レベル 2 以降、2 つの異なるパスに分かれます。「赤」の槍兵をアップグレードするときは、彼を盾の槍兵にするか、剣士にするかを決定する必要があります。個人的にはいつも剣より盾を選んでいます。 Shielded Spearmen は、すべての軍隊の防御の最前線であるべきです。突撃防御で、彼らは自分自身を守るだけでなく、背後にいる部隊も守ります。 2 人のシールド スピアマンが前にいて、回復ユニットが後ろにいると、あなたの軍隊はほぼ無敵になります。

剣士は大丈夫ですが、あまり感じません…彼らは槍兵に取って代わるには弱すぎて、騎兵に取って代わるほど強力ではありません.また、イギリスのハイランダーなど、より強力な特殊歩兵ユニットも多数あります。

射手:弓 vs クロスボウ

スリンガーをレベルアップするときは、アーチャーにするかクロスボウマンにするかをすぐに決める必要があります。クロスボウは射手よりも毎秒多くのダメージを与えますが、射程は非常に限られており (2 タイル)、レベル 3 はありません。つまり、アーチェリーの専門知識を持たない将軍は、せいぜいレベル 2 のクロスボウしか使用できません。あなたの軍の前線で役立つように。

これらの理由から、私は通常、弓兵を好みます。彼らは追加のダメージを与えることができるあなたの軍隊の後ろにそれらを安全に置くことができます.クロスボウは、突撃後に騎兵が軍の後方に退却し、クロスボウが前進する騎兵隊で役立ちます。それとは別に、私はいつも射手と一緒に行きます.

回復ユニット

ヒーリング ユニットは (ブラック マーケットであっても) アップグレードすることはできず、専門分野に関係なく、すべての将軍が使用できます。 Hospitallers は、最も一般的なヒーリング ユニットです。聖人があなたの王国を訪れた場合、聖人から購入できます。 Plague Doctors are sightly better healers and can be obtained by conquering the Italian region or by giving 500 Research points to a scientist that approaches you to cure the plague. True Cross is the strongest healing unit. As far as I know they can only be obtained if you are the first kingdom to conquer Jerusalem, or if you have a Military Alliance with them.

Black Market

I’m not a big fan of the Black Market, but feel free to experiment a bit for yourself. You can purchase ‘reconditioned’ troops here or recondition one of your own troops. A reconditioned troop will be raised one level and get new capabilities, but the process is quite costly, reconditioned troops are often weaker than regular troops of the same level and they won’t be able to level up any more after that.

Also note that the reconditioning process is not random. A level 2 archery unit will always turn into a Poor Mamluk Thrower, a level 4 infantry unit will always turn into a Poor Engineer Hammerman, etc. If you want to try it I would advise to do it with an irregular troop since those aren’t able to level up anyway. Level 5 units and healing units can not be reconditioned. If you try, the Black Market guy will apologize for the inconvenience and give you a Diamond as compensation.

Training and upgrading

It’s best to upgrade your troops as soon as possible. A strong army is what sets you apart from the other kingdoms. Upgrading your troops becomes more difficult after level 2, since you are forced to sacrifice one of your troops to upgrade another. To illustrate:upgrading a unit from level 1 to level 2 (without using them in battle) costs you only 84 gold and 12 resources. Upgrading a unit from level 1 to level 3 costs you 244 gold, 42 resources and one unit from the same class. Each Tier upgrade after 2 requires you to sacrifice a Veteran unit with the same level so these costs increase rapidly.

Since you won’t have these resources at the start of the game, nor the time to train your reserve troops, there is a better way to level up your troops to Tier 4 and higher. After you conquer another kingdom you get the option to hire their generals. You should check if they still have any Veteran level 3 or higher troops under their command and if so, hire them, even if you don’t have any room for new generals. The game will tell you to fire a general but before you do, take their troops and use them to upgrade one of your own units!

Some additional tips

  • Note that apart from defense, attack and HP your troops also have a ‘Rest value’. This indicates how fast your units regenerate health in battle if they’re not fighting. You may also have noticed how the HP bar of a troop often turns red before it turns grey. If a part of the bar turns red this means that the troops are injured but they can still recover. If they don’t recover quickly they will die and the bar turns grey. It’s important to know that both Resting and Healing can only recover injured troops.
  • Some units, like the Aviz Knight, don’t have a Rest value but the ability Fanatic Attack (‘This troop has no injuries because they only stop fighting when they’re dead’). This may sound cool but it’s actually quite terrible. It means they can’t recover any health in battle and are therefore very vulnerable. Combining them with a healing unit is useless. Highlanders on the other hand ‘Can’t Die’. Combining them with a healing unit makes them almost invincible.
  • In contrast to what I’ve read in some comments you can actually use level 3, 4 and 5 troops even if you have not researched these Tiers yet. You will only need this research if you want to upgrade the units yourself.
  • Do not purchase regular troops at the Boot Camp. If you flip coins at the monastery/mosque for the ‘Secret Box’ this will give you 3-5 random troops. Doing this every month should yield you more than enough troops for far less money.

Research Tree

There is no wrong or right order to complete the research projects, since they are all useful in some way (except Invite the Game Master, that one is useless). Very oversimplified you could say that the Administration ladder gives you more gold and generals, the Military ladder gives you better defense and attack, and the Religion ladder gives you more research points and monastery/mosque features. Since I’m not a big fan of the Ruin Exploration and it is faster to collect research points by capturing enemy cities, I usually leave the Religion ladder alone until the end of the game.

Again, there is no ‘best’ order to do this but here are some of the most important research projects that you should look into. This is just the order I would suggest:

  • Wine/Shisha Production:to make money in the first few turns.
  • Switch Rows 1&2:essential in every battle.
  • Host Travelers and all 3 Merchants:recruit new generals and trade.
  • More Generals 1:gives you more possibilities.
  • Tier 3 Troops:increase your military strength.
  • Send Inspectors:decrease corruption and increase your monthly income!
  • (Expand altar:only if you have enough generals to keep both candles lit).
  • (Create Religious Court/Archdiosece:only if you need Pagan Trials).
  • Renew Medal Inventory:in case you only get useless crossbow medals.
  • Auto Charge/Switch/Volley:not essential but they make battle easier.
  • Tier 4 Troops:increase your military strength (Fire Archers, wooo!).
  • Armored Ram:this is the best siege weapon and the only one you should use!
  • More Generals 2:gives you more possibilities.
  • (Improve Wine/Shisha Sales:only if you’re low on gold, otherwise focus on Administration and Military first).
  • Send Special Inspectors:skip this research if you have appointed Viceroys because in that case it won’t have a big effect.
  • Tier 5 Troops:increase your military strength to the max.
  • The Grand Medal of Glory:even more medals for your troops.
  • First Aid Treatment and Treatment For Injuries:these are ok but not as great as they may seem. Only a part of your injured troops is restored, not 25% or 50% of the total casualties!

Diplomacy

The best advise I can give you here is this:approach diplomacy like you’re an American. F*ck all other countries and let your army do the talking. This may sound stupid but in Free Play Mode diplomacy is really pretty useless. If you’re a slow grower you might want to keep good relations with your neighbors at the start of the game, but eventually they’re all gonna hate you, no matter how many diamonds and ambassadors you send their way.

In my current attempt to conquer the world my kingdom is in war with every other country, but I was only attacked by another kingdom ецшсу (in 191 months). Other rulers won’t attack you if your army is stronger than theirs. Therefore, spend your money and resources on upgrading your troops and not on keeping other kingdoms happy.

There is one exception to this rule. Outlaws (Pirates, Celts, Mongols, etc.) will become quite annoying after a while. You can destroy them but they will respawn after a few months and they will only grow stronger. Once they start using siege weapons they become a real pain in the ♥♥♥. Try to keep them happy with Diamonds and Liaisons for as long as possible and only attack them when you have no other option.

Some additional tips

  • If you click a kingdom in the Diplomacy overview, under ‘Disposition’ you can check its characteristics. Some kingdoms are ‘aggressive’ and ‘imperialist’, which means they are likely to attack you if your army is weak. Other kingdoms are ‘defensive’ and will almost never attack you. Keep this in mind when you pick a fight with your neighbors.
  • Before you declare war to another kingdom, check if you can Demand a Tribute first. If you’re lucky they will comply and give you some gold. After you start a war with them you don’t need them to like you anyway.

Religion

Keep your religious leaders happy, at least at the start of your game. If your kingdom is visited by a Saint this gives you some major advantages. You can purchase Hospittaler units from him. Even better, if you fought a battle, one of your wounded generals will receive a free Rest at the start of your turn. If you did not fight, the Saint will give you 25 resources (wood/horses/sugar) that you need the most. This can be very useful in the beginning when materials are scarce!

The two best ways to keep your religion happy is by attacking heretic kingdoms and by sending Pagan Prisoners to trial. You can also send a Large Offering but those are very expensive and not very effective. It’s best to destroy all heretic kingdoms first before you attack any kingdoms with the same religion. That way your religion will like you a lot and you should have collected enough pagans to keep them happy while you attack your religious brothers.

Try to avoid the following things if you don’t want your relationship with your religion to deteriorate:

  • Don’t attack kingdoms with the same religion (for as long as possible).
  • Don’t threaten religious brothers in Court.
  • Don’t ‘free’ pagans by selling them to the merchant.

Some additional tips

  • It’s best to use Pagan prisoners for religious trials only. If you’re sure that you have enough you can use them to train high level troops, but don’t sell them to the merchant!
  • If your relationship with your religion is good, they will also support you in the Religious Court. This might come in handy if you want to get things done.
  • A cheap and easy way to improve relations with your religion is to arrest the two Witches. You won’t have any allies for long so you might as well get rid of them.

Other Topics

The Religious Council

The Council meets once a year and even though the idea is pretty cool, it doesn’t have a big impact on your game. Kingdoms can accuse each other of all kinds of stuff here, like heresy, imperialism and invasions. If the majority of the kingdoms choose to condemn the accused (after a while that will be be you for 99% of the time), his (your) diplomatic relations with all other kingdoms will deteriorate. Since they will all hate your guts anyway, that won’t really matter, so don’t waste any diamonds or holy relics on this charade!

However, there are a few things you should look out for. If one of your generals is accused of being a Pagan (different religion) or a Witch (female) make sure the accusation doesn’t get passed. Otherwise you will lose your general for 3 months. Also, if someone suggests a Holy War or Jihad, try to block it. If this gets passed, you are forced to contribute a lot of gold each month until the next Council a year later.

Resting at the Inn vs. Resting… somewhere else

There are two ways to recover your troops outside of battle. You can send your general to the Inn and talk to the lady behind the counter. This will fully recover HP and morale, no matter how low they are. It is quite costly though, so only do this when your troops are badly wounded and if you have sufficient gold. The price is based on the amount and level of the troops that need healing. It doesn’t matter if they have 1% HP or 99% HP, you have to pay the full price.

You can also click your general and let him rest God knows where. This won’t cost you gold, but instead wheat and materials (wood for archers, horses for cavalry, sugar for infantry). Again high level troops cost more resources and also recover a smaller portion of their total HP (I think it’s about 50% for lvl 2, 40% for lvl 3, 30% for lvl 4 and 20% for lvl 5 troops). Choose this option if your troops are not too badly damaged or if you’re low on gold.

For both options you don’t have to pay for troops that are already at full health.

Morale

Morale decides how long your troops want to fight for you before they retreat automatically. It can be:Good (no indicator), Normal, Slightly Low, Low, and Terrible. Morale is especially important in battles where you attack a city with multiple walls, because those may take a while. In battle, morale will decrease very slowly as time passes and will decrease quickly if your troops or siege weapons are destroyed. On the contrary, morale increases if you destroy enemy troops and walls.

After each battle your general’s troops morale decreases by two stages, no matter if you win or lose. At the start of each month the morale of all generals is increased by one stage, if the general rested during the previous turn or is healed by the Saint that increases morale by an extra stage. Resting at the Inn instantly restores morale. I’d advise to only fight with Good morale generals unless you have no other choice.

Ruin Exploration

With Ruin Exploration you can try to find a Holy Relic. To be clear:you don’t have to reach the right side of the battlefield! Just get the ‘clue’ and retreat. You can progress further for extra rewards but this will also make your retreat slower so your troops will take more damage.

After you get the clue you have to pass the coin flip with all your companions. If you fail you have to start over, but the next time it will be slightly easier. If you find the Holy Relic, you can use it to send one of your generals on a Pilgrimage. He or she will leave for 3 months and gain one level on return.

I’m not a big fan of the Exploration, because the rewards don’t really outweigh the costs of restoring your troops afterwards. It can be a fun activity though, and you may use it to give your generals and troops some extra experience.

Parliament

The Parliament gathers twice a year and gives you a couple of challenges to complete. You can choose up to 3. If you accept a challenge you are immediately rewarded with 2-3 unrest that disappears from your kingdom (if there is no unrest this has no effect). Once you complete the challenge you will also be rewarded with Research points. Note that the Research points award decreases each time you pick a challenge from the same category (like awarding a medal).

If you do not complete the challenge within 5 months people will be angry and unrest will appear in several cities, so don’t make any promises you can’t keep! In contrast to what I understood from the tutorial, people won’t get angry if you accept 0 challenges. In that case you just won’t get any rewards.

Fortune Tellers

Early in the game you will be visited by two Fortune Tellers. They will ask you to return with at least two allies. If you do, the allies will be ‘brainwashed’ to help you and a Union will be formed. Once every 6 months the ritual will be repeated and you receive a contribution in gold from the other nations.

Sounds fun, but in practice it’s not very useful. Once you begin to conquer the world your allies will start to dislike you, and their six-monthly contribution does not outweigh the diplomacy costs to keep them happy. It is therefore better to score some sympathy points with your religion by arresting the two ladies.

Outlaws

The Outlaws are weak at the start of the game but each time they are destroyed they come back stronger, and by the end of the game they are likely to be your most annoying opponent(s). Not because they have the best armies but because they have the ‘Reckless’ ability, which means that they attack you, and keep attacking you, no matter how weak their troops are. Especially if you play the entire World, fighting against 5 Outlaws simultaneously may prove to be troublesome.

Some tips to avoid this:keep the outlaws happy with diamonds and liaisons for as long as possible, and only attack them when they are about to declare war on you. Also, kingdoms with an ‘Imperialist’ nature tend to constantly fight the outlaws. This will distract them so they won’t attack you. (England>Celts, Almohad Dynasty>Pirates&Thieves, Kievan Rus>Mongols, Antioch>Assassins). It may be a good idea to not conquer these kingdoms until the end of your game.

Medals

You can only assign a limited amount of medals to your troops, so just give them medals that they really need. For example, giving a Medal of Melee Attack to your cavalry troops may seem like a good idea, but your cavalry’s standard melee attack is very weak, so boosting that by a few percent doesn’t do anything. It’s better to give them Medals of Charge Attack and/or defensive medals to make them less vulnerable.

Some other things

  • Don’t give Medals of Crossbow Defense to your troops in the back of your army. Crossbows shoot straight forward, so only your front rows will be hit.
  • Don’t give Medals of Bow Defense to your infantry. Archers will always target the weakest units in your army, so give these to your archers and healing units.
  • Don’t give Medals of Bow Attack to lvl 4 and 5 archers. Bow Attack boosts Arced Shot, and the DPS of Arced shot is reduced with each Tier upgrade. High level archers rely on fire an volleys for damage. Just give them defensive medals only.