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ポリトピアの戦い – 総合戦略ガイド

これらは、各部族が他の部族を征服するために使用できる戦略です。このガイドは、現時点では完全ではなく、主に支配モードを対象としています。

ゲーム戦略ガイド

一般的なロードマップ

ガイドのこのセクションは、ゲームに勝つのに苦労している場合に使用できる一般的な戦略として機能することを目的としています.明らかに、一部の部族は異なるアップグレードで開始するため、この戦略は他の部族ほど実行可能ではない可能性があります.最初に、あなたが何をすべきか、そしてどの部族がそれを行うのに最も適しているか (そして最も適していないか) について説明します。

理想的には、できるだけ早く都市のアップグレードを開始することをお勧めします。対戦相手がゲームの早い段階で視界内にいる場合、ワークショップでは、標準の戦士部隊で敵を打ち負かすことができます。敵が視界内にいない場合は、単に探検家に行くのが良い選択肢です.潜在的にいくつかの技術を盗むことができ、将来的に多くの星を節約できるからです.競争のない空の村にたどり着くことができたら、それを取ってください。ターンごとにより多くの星を獲得できるため、ボールを転がすのに役立ちます.ゲーム序盤では、アーチャーを後ろに置いたウォリアーは、ダメージを受けずにウォリアーを倒す簡単な方法です。あなたよりもはるかに大きなトライブを見つけた場合は、組織を購入してからシールドを購入することで、シールドを探す方が良い戦略かもしれません.シールドは一撃で撃破することはできず、都市の壁を構築すると、より多くのダメージを吸収することができます。都市が占領されないようにするには、傷ついたシールドを都市から移動し、新しいシールドと交換します。これは、ターンごとに作成する星が多いほど、または都市を取り囲む敵軍が少ないほどうまく機能します。

いくつかの都市に定住したら、ターンごとに生成されるスターを増やすことに集中する必要があります。このステップを開始するには、理想的には、都市の近くに明るい青色の水タイルをいくつか用意します。もしそうなら、あなたは釣りからセーリングに行くべきです.これにより、これらの水タイルに港を建設できます。人口が急速に増加する(港ごとに+2)ことに加えて、隣に税関を建設すると(税関の真向かいまたは斜めに)、ターンごとに+2スターが生成されます。税関を建設するには、乗馬、道路、貿易の順に購入する必要があります。初期のゲームからスター生成に最初に移行するときは、ポートを構築するのに10個のスターが必要であり、これは通常あなたが持っているものの大きな部分であるため、やや危険かもしれません.繰り返しになりますが、この時点で包囲されている場合は、この時点でほとんどの攻撃戦略を阻止できるため、シールドを使用するのが最適です.

最終的に、あなたが持っている水の量ではそれ以上スターを獲得できなくなり、それ以上獲得するには他の敵を攻撃する必要があります.作成したマップの種類がわかっている場合は、次の手順がより簡単になる可能性があります。

あなたの都市が多くの土地に位置している場合(たとえば、他の1つか2つの部族がいる大陸にいる場合など)、騎士をすばやくアップグレードする必要があります。これは、乗馬、自由な精神、騎士道を購入することで実行できます.騎士は高価ですが、それを補うのに十分なメリットがあります。 1 つには、騎士は馬に乗り、1 回の移動で複数のタイルを移動します。これにより、相手の都市との距離がかなり離れていても、距離を縮めることができます。ナイトはライダーよりも多くのダメージを与えるため、可能であればより良い選択肢になります。最後に、騎士は敵を次々と攻撃する能力を持っています。これは、アーチャーで部隊を弱体化させてからナイトで急襲すると、より高いレベルの部隊を簡単に一掃できることを意味します。これはまた、弓兵、マインド ベンダー、カタパルト、ボート (ジャイアントを含まない) など、低ヘルス/低防御部隊のバックエンド全体を一掃するのにナイトが効果的であることを意味します。騎士は非常に遠くまで移動できるので、余分な星があれば、騎士が移動したい道に沿って道路を配置するのは賢い考えです。タイル、それらは動くことができます 4)。敵の道路は騎士の距離を押し上げないことを覚えておいてください。また、騎士が山で移動を開始した場合、道路によって押し上げられることはありません.

あなたの都市が大きな湖や川の近くにある場合、海軍の増強を開始したいと思うでしょう。海軍を構築する簡単な方法は、港の近くの都市にシールドユニットの生産を開始させることです。これらのユニットは、15 馬力から購入できる最も安価なユニットです。可能であれば、その都市から港への道路を建設し (すぐ隣にいる場合を除きます)、狂ったように盾を水の中に落とし始めます。セーリングを購入した後に購入できるナビゲーションに投資する必要があります。ナビゲーションにより、紺碧の海のタイルを移動したり、戦艦を作成したりできます。標準のボートから戦艦に移動するには、ボートをクリックして星を与える必要があります (完全なアップグレードには 20 が必要です)。戦艦が高すぎる場合は、安価な中級機で停止するだけで、敵が進みすぎていない限り、船のアップグレードで十分です。敵の部族が都市を守るユニットよりも多くの船/戦艦を持っていると思われる場合は、攻勢に出るべきです。戦艦の代わりに少なくとも 1 つの盾 (または、もしあれば巨人) を船として保持することは悪い考えではありません。そうすれば、都市を守っている軍隊を取り出すときに、シールドされたユニット/巨人で急降下して、捕獲。戦艦ではなく船で行くべき理由は、陸に上がると船や戦艦に戻れないからです。これは、その部隊に投資された星が無駄になることを意味します。ゲームを進めていくと、他の大規模な海軍部族に注目する必要があることもわかります。彼らはおそらくあなたにとって最大の脅威になるからです。さらに、戦艦で都市を攻撃しようとするときは、近くのカタパルトをすべて破壊する必要があります.

より多くの都市を征服するにつれて、より多くの港と税関を建設して、できるだけ多くの星を集めることを忘れないでください.ゲーム内の他のどの部族よりも多くの都市を手に入れたら、一度に 1 つの部族に軍隊を集中させる限り、他の部族を圧倒できるはずです。部族を攻撃できるかどうかの経験則としては、戦いたい敵と現在戦っている他の敵の合計が自分よりも多くの都市を持っている場合は、交戦しないことです。リスクは報われるかもしれませんが、すべての部族を攻撃し、すべての部族があなたに集中し、ターンごとにあなたよりも多くのスターを生成し、あなたが滅びる可能性があります.ターンごとに生成できる星の数に自信がない限り、(信頼できる勝利のために) 自分よりも多くの (敵が所有する) 都市を攻撃することはお勧めできません。

ゲームの終わりに向かってハードルを上げ、すべての敵を破壊すると、敵が追いつくよりも多くの星を生成し始めます.私の場合、ターンごとに約 130 個の星を生成し始めたとき、900 タイルのマップで、ターンごとに 3 つまたは 4 つの都市を獲得できることに気付きました。敵が少ない小さなマップでは、この転換点は当然低くなります。ターンごとにこの星の数を増やし続けるには、都市をアップグレードし続けることもお勧めします。人口を増やす簡単な方法は、森林を成長させ (スピリチュアリズムのアップグレードによって、過去のアーチェリーが見つかりました)、次に森林を燃やし (この能力はナイトのアップグレード、騎士道に付属しています)、次に農場を建設します (これは、農業を購入した後に行うことができます。組織の後に来る)。このプロセスは、タイルが森林タイルまたは農地タイルをまだ配置していない状態で開始した場合、タイルごとに 15 スターのコストがかかります。これらの農場タイルを空のタイルの周りに o の形で配置し、(できれば) 8 つの農場タイルの中央に風車を配置するのが最善です。この戦略だけで人口を増やすと、各農場で +2 (農場で +16)、風車で +8 となり、人口が 24 増加します。これは、都市を数回アップグレードできることを意味します。いくつかの巨人は、敵に一撃で倒されないため、都市を守り、占領するのに最適です。

各部族のこのロードマップはどの程度優れていますか?

信じられないかもしれませんが、各部族の構成要素の多くは部族ごとに異なるため、この戦略に従うことの難しさは各部族によって異なります。まず、この戦略が非常に適している部族から始めます。

  • キック: キッコー族は釣りから始まり、縄張り内の魚の数が増加するので、魚を一掃すると、港と税関の戦略で多くの星を生み出すことができます.また、Kickoo で港に行くために釣りを購入する必要がなく、すぐにセーリングに移ることができます。
  • インペリウス: Imperius は、自然に生成されたリソースに対して同じスポーン率を持っているため、おそらく釣りに苦労することはありません。さらに、Imperius は組織化から始まります。つまり、かなり早い段階で資本をアップグレードし、ゲームの早い段階で途中で取り残された戦士と戦うことができます。
  • シンシー: ブーストされている山を除く各リソースの標準的なスポーン率があります。これにより、Xin-xi は登山を開始するため、周囲を早期に見ることができます (ユニットを山の上に置くと、標準の 1 タイルとは対照的に、山の周囲のあらゆる方向に 2 タイルを見ることができます)。これは、敵や空の村を見つけるのに役立ちます。さらに、通常、近くで水を見つけるのにそれほど問題はありません。
  • バルドゥール: この部族は動物を狩りに駆り立てており、狩猟から始めているため、首都をすばやくアップグレードし、問題なく村を探すことができます。 Bardur は狩猟ができるため、他の部族よりも初期の経済的優位性が高く、森林のロックを解除すると、多数の森林タイルを使用して人口を増やすことができます。また、魚の標準料金も設定されているため、港の税関で星を集めるのに最適です。
  • フードリック: 彼らはアーチェリーから始まり、あなたの首都のアーチャーです。おそらくターン1にウォリアーが必要で、次にウォリアーを先頭に小さな部族を見つけ、後ろに数人の射手がいるでしょう。これは初期の都市を取得する簡単な方法であり、より速く成長するのに役立ちます。また、フッドリックは比較的簡単に魚を捕まえることができます。
  • ルキシドール: この部族はアップグレードされた首都で始まりますが、コストがかかります。ワークショップ、探検家、またはレベル 3 のアップグレードからボーナス リソースを取得するオプションは得られず、代わりに都市の壁から始めます。それでも、ターンごとに+4スターで開始し、通常、港の税関の家でスターを集めるために水にアクセスできます。開始する都市の壁があると、早い段階で戦士があなたを打ち負かすのに苦労し、リソースを構築する時間が与えられます.
  • ゼバシ: 彼らは農業から始まり、通常は近くに農地があるため、ターン 0 で都市をアップグレードできます。これにより、アップグレードをより迅速に完了でき、ゲームに慣れてきたら都市をすばやく構築できます。
  • アイモ: この部族の使い方は非常に奇妙ですが、この戦略に従うことができるはずです。それらは瞑想から始まるので、できれば哲学をアップグレードすることから始めるべきです。これにより、アップグレードのコストが 20% 削減されます。これは、Ai-Mo が都市を開始するまでに時間がかかる可能性があるため、長期的には役立ちます.さらに、部隊を回復したり、隣の敵の部隊を盗んだりすることができるマインド ベンダーを取得します (マインド ベンダーは騎士のカウンターではありません。騎士に一撃で倒されます)。
  • ケツァリ: これらの人は盾から始めます。これは、資本をキャンプし、乗っ取られることを心配することなくゆっくりと構築できることを意味します (無謀な場合を除きます)。ケツァリのシールドはゲーム序盤に倒すのが難しいため、通常は少なくともゲーム中盤まで到達することができます。この戦略を実践するのに適した部族です。
  • ヤダック: それらは道路から始まります。つまり、税関を建設するために乗り物を購入する必要はありません。さらに、騎士の使用を開始するときに、道路のアップグレードを購入することを心配する必要はありません。

他の部族に関しては、この戦略はうまくいかない可能性があります.以下のセクションでは、それらをより効果的に使用する方法について詳しく説明します.

  • ベンジール: Vengir は剣士で始まり、首都に剣士がいるだけでなく、魚のスポーン率も低下しています。つまり、釣り木に行くことは、他の部族ほど Vengir に利益をもたらすことはありません.
  • 王マジ: オウマジは乗馬から始まります。これは交易のアップグレードにつながるため、戦略には適していますが、オウマジがスポーンする地形では水が減っているため、港から星を集めるのがより困難になります。
  • ∑∫ỹriȱŋ: 技術的には、この戦略は ∑∫ỹriȱŋ で機能する可能性がありますが、彼らの強みを生かすことはできず、タイルの管理は異なる傾向があります。
  • アクエリオンとポラリス: 簡単に言えば、それらは異なって構築されています。彼らには、この戦略に従うことができない技術ツリーがあります (ポラリスは港や税関を建設できず、アクエリオン ナイトは、標準のナイト ユニットではなく、馬に乗った弓兵のようなものです)

ベンギルの使用

前に述べたように、Vengir は魚のスポーンが少ないため、早い段階で釣り木を通過するインセンティブがほとんどないため、彼らの強みを発揮するには、最初の 5 つ星を使用してすぐに別の剣士を購入する必要があります。序盤のゲームを進めるには拡張する必要があり、剣士の場合は危険です。 If you happen upon a poorly guarded city or an empty village, you should be able to take it on with your two swordsman with relative ease. Be careful in this early stage though, if these two units fail to capture something, you will be stuck with +2 stars per turn, which means you will only be able to produce a warrior, or do nothing. This means if they fail against a tribe, counterattacking the Vengir is very easy.

Once you can capture a city or two, it’s time to start developing your land so that you can get +5 stars per turn. This will ensure you can always produce more swordsman if you are threatened. If it’s too difficult to progress through the next tribe, and you have water near you, you should try camping until you have ports and customs houses built. If you are being threatened, spam as many swordsman as you can manage, and build a blockade to prevent your cities from being captured. Then, proceed to generate more stars through customs houses.

If it’s not too difficult taking the next village with your swordsmen, take it. If one swordsman is lower on health, ideally you will want to attack with a lower health troop first (since it does less damage and if it captures a city, it likely won’t keep it), then attack with a higher health swordsman. Once you find that the enemies are stronger than you, develop your cities to get more stars per turn, then work on getting ports and customs houses.

From this point, you should be able to transition back to the general roadmap from the point where you make knights/ build up a navy.

Using Oumaji

The Oumaji tribe is interesting, since you can use the general roadmap above if you spawn near water. In the event this tribe spawns in a literal desert, here’s how you should try to progress:

Firstly, you will start out with a rider on your capital, and have riding unlocked. You will not have any upgrades to start with that will upgrade your city. The rider can move 2 spaces at once, and if it hits an enemy that doesn’t die, it will retaliate with some damage to you, but your rider gets to “flee”, meaning you can move some more after attacking. The ideal start to an Oumaji game is to find an empty village, since the extra stars per turn will help you build up faster and will allow you to make more riders if you feel threatened or want to explore more of your surroundings. If you can’t get another village, you should just try to build up your capital city and get a workshop. This will allow you to keep gathering stars you need for more upgrades, even if you have to make more riders to defend yourself.

When you’re fighting against some warriors in order to capture their city, you will probably want 2-3 riders outside but near the city. Then, starting with lower health riders, make your way to their city and attack the warrior protecting it. If your capturing rider is at max health and there’s only 1 warrior nearby, you should be able to take. If there are more outside the city, spam more riders until there aren’t.

It’s important that you don’t try to fight too many tribes all at once at this point, even if you capture a city or two, since your stars per turn will be stunted somewhat compared to other tribes. Once you capture a city or two by the water (ideally destroying the tribe that ruled them completely), it’s camping time. At this point, you will want to go for ports and then customs houses as normal, and you can follow the general roadmap from here.

Using ∑∫ỹriȱŋ

As mentioned before, if you want to use the general roadmap for the ∑∫ỹriȱŋ, go ahead! It should work fine, but there’s more to the ∑∫ỹriȱŋ that you may find useful.

For starters, the ∑∫ỹriȱŋ are able to build sanctuaries through the Forestry upgrade, which is next to their starting upgrade, Forest Magic. While this isn’t immediately useful, if you go for archery and then spiritualism, you can start making forests. If you have forests in an o shape around a sanctuary (which needs to be built on a forest), you will start attracting a lot of Unicorns, which will reward you with 1 star per turn for every Unicorn next to the sanctuary. This star bonus does go away when you enchant the Unicorn, though, so be careful of that.

Understanding this mechanic of the ∑∫ỹriȱŋ, you should start as you normally would to upgrade your cities, even going as far as working on getting knights and a navy started. What you change, however, is instead of making farmland to make giants (which are dragons instead), you focus on forests and sanctuaries to get lots of animals to produce stars for you. The benefit to this is if you feel a city is in danger, you can simply enchant some animals to attack an enemy (they are essentially swordsman that cost 2 stars to enchant). As you keep pushing through enemy territory, start working the resources in one of your well protected cities to create a dragon egg, which will turn into the powerful ranged unit, the Fire Dragon after 6 turns. These Dragons are good at disrupting large crowds of low level troops, since enemy troops next to ones you aim at will also take fire damage.

∑∫ỹriȱŋ also have boosted farmland rates, so if you need that extra bit of firepower from Fire Dragons, remember to upgrade organization so you can see the farmland tiles.

Lastly, you can, through the Water Magic upgrade enchant Whales. These whales are tanky, and can attack any unit in the water or any unit on a city next to water, but cannot go on land (unless it’s a city). It’s best to have a navy before trying to take on enemy cities with these whales. These whales also have the added benefit of being able to attack adjacent units if it defeats an enemy, like the knight. Water units tend to be weaker than land units, so this ability will help reduce other navies to ashes so yours may rise.

Other than those differences in where you pay attention, the general roadmap should be able to help guide you to victory.

Using Aquarion

Simply put, the Aquarion is a tough tribe to start. In essence, you either die early, or you live long enough to become a living menace to all nearby tribes. Why is it so hard to start though?

Well, when you spawn in, 30% of your land is replaced with water, and you have no starting technologies. So, in order to upgrade your capital, you need to upgrade fishing, then take 2 turns gathering fish. If before turn 3 an enemy begins targeting you, you’re in for a rocky game. Usually, this is a death sentence. If by some miracle you don’t get spawn killed, you can make another warrior and start your exploration journey. If you get more villages, great! That’s extra stars you can use to progress faster. If you get nothing, that’s okay too. Just keep amassing stars until you can unlock Tridentions, which are essentially the Aquarion’s equivalent of the standard Knight unit. Why are these guys menaces to society? Well, simply put, they move fast, use a hard hitting ranged trident attack, then move away. With several Tridentions, the Aquarion can easily hold their own against other tribes that have progressed further. Once you have these guys unlocked, you can breath a little easier, and work on getting ports and customs houses next.

When you can produce 7-8 stars per turn, you should be able to handle taking on an enemy tribe, since you can just make more Tridentions. These units are definitely worth their high cost, since they allow you to expand your city network very quickly. It is also advisable, when you have excess stars, to build roads the same way you would if you were using regular knights.

Using Polaris

Polaris have really janky resource spawn rates, which are dictated based on what tribe is nearby. As such, what you will want to do will vary based on what’s around you.

The first step to getting a Polaris run started is to upgrade your city. If you have water tiles surrounding your capital (or ice), with no other resources, you might have to make outposts, which is not ideal since they cost 5 stars each, meaning you will only get to upgrade your capital to level 2 by turn 3! That’s even slower than the Aquarion. This isn’t likely to happen though, as fish or fruits tend to be nearby. Still, spawn luck could ruin you.

You start out with a Mooni unit on your capital (the little yeti dude on sleds), and they can freeze all units within 1 tile of them, but they cannot freeze after moving. Additionally, thanks to their sleds, they can move 2 units on ice. Because of this, you will have to get creative with how you start playing. Either keep the Mooni on the capital until you level it, and freeze any incoming warriors, or move the Mooni next to the capital and create a warrior of your own to defend. This will slow your progression some, but it will add some much needed defense. Keep in mind the latter option is not optimal if you have to start by building outposts.

Once you make it through this awkward early game, you should try to get yourself the Polar Warfare upgrade. This replaces navigation, since you can’t use boats anyways, and with it are your ship and battleship equivalents:the battle sled and the ice fortress. You don’t want to use ice fortresses right away, since they are very star heavy, but battle sleds should be within your price range after upgrading your capital/ potentially taking a city or empty village. They’re more expensive than riders, but they also have more HP, attack, and defense to make up for it. Spamming these guys at cities will allow you to take them fairly easily unless shielded.

Once you feel like you can afford it comfortably, you can start transitioning into making ice fortresses. These are essentially your battleships, and when paired with regular knight units, are able to defeat hoards of enemy armies. Merely weaken with the fortresses, and clean up with a knight or two. This sort of attack is very difficult to defend against in general, and gets harder to defend the more fortresses you have.

To start generating lots of stars, you will want an ice bank. While there can only be 1 per world, you can get many stars from it. For every 20 tiles you freeze, you will get 3 stars per turn (Maxing out at 30 stars per turn after freezing 200 tiles). This incentivises you to freeze oceans for stars, and if you get the Polarism upgrade (found behind whaling), you can move very quickly on the ice (+1 tile boost for all troops!). This means on ice, you can potentially have a Polaris Swordsman with the mobility of a rider.

Through all of this, keep your cities upgraded, and eventually you will be rewarded with a giant’s replacement, the Gaami, which wears a skull. These guys can freeze water and troops after moving, which makes defeating them very difficult without any ranged attacks. If your Gaami is protected by some fortresses to ensure ranged weaponry is inadequate, they are extremely difficult to kill.

Lastly, if you find yourself having a hard time capturing cities, consider making an ice archer or two for sieging. They can freeze an enemy, making them unable to move for the turn they’re frozen for. This can help give you that slight edge you might be feeling you needed to capture that city.