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The Witcher:Enhanced Edition – 一般ガイド

CD プロジェクト RED によって作成された傑作、ウィッチャーの三部作への一般的なガイド。この 3 部作に初めて参加する人だけでなく、この不朽の作品に戻りたい人にもガイダンスをもたらします。

総合ガイド

はじめに

オリジナルのウィッチャー ゲームは 10 年以上前にリリースされましたが、古い学校の戦闘メカニズムにもかかわらず、残りの RPG の中で依然として非常に重要な位置を占めています。ウィッチャーのゲームは常に、優れた RPG が必要なちょうどいいタイミングで誕生しました。

私はいつもこの三部作についてしか聞いたことがありませんでしたが、2017 年末までプレイすることはありませんでした。 GoGで三部作を購入して試してみましたが、言葉が出ませんでした。このフランチャイズ全体が提供するストーリーは本当に注目に値し、非常によく書かれたキャラクター、筋書き、非常に民間伝承に関連したモンスターの外観を備えたユニークな錬金術システムに少しの異教が含まれています.

これらのゲームは、Andrzej Sapkowski によって書かれた Witcher の本に基づいており、これらのゲームが今日あるものの基礎を築きましたが、CD Project RED は、私の意見では、このジャンルの独自性を芸術からかけ離れたものにまで高めました.

ストーリー

ウィッチャーの物語は、最後に書かれた小説の少し後に始まります。これは、ジェラルトがしばらく前に関係を築いた多くの友人に遭遇したように見えるという事実によると明らかですが、彼の記憶喪失のために覚えていないようです.

また、ストーリーをゆっくりと展開するための優れたツールでもあります。主人公は何も覚えていないのと同じように、プレイヤーと同じように、私たちが何も知らない、または誰も知らないのと同じように、ゆっくりと理解し始めます。

ゲラルトの旅は、数十もの同種のウィッチャーを収容していたウィッチャーの砦であるケール・モーヘンから始まりますが、ウィッチャーはゆっくりと過去の遺物になりつつあります。プロローグ、5 つのチャプター、エピローグに分かれた素晴らしい旅に出ます。各チャプターが終了すると、2 番目と 3 番目を除いて、アクセスできなくなります。2 番目と 3 番目は、2 つの主要なリージョンが開いたままになり、いつでもそれらの間を行き来できます。

ウィッチャーの世界には独特の特徴があります。 RPG であるため、当然、決定と結果があります。ただし、これらの選択は、少なくとも常にではなく、黒と白、または善と悪としてもたらされるわけではありません。ストーリーの中であなたが下さなければならないこれらの決定は、より小さな悪のどちらかを選択することに似ています.

道に沿って、より主要な女性キャラクターの1人と関係を築く機会が得られますが、そうするかどうかはあなた次第です.一部の主要な決定は、次のゲームに引き継がれることに注意してください。

これに関する私の意見としては、最初のプレイスルーでの決定とその結果についてあまり気にするべきではありません。理想的には、「アジェンダ」を作成し、どのタイプの決定に固執するかを理解してください。個人的には、できるだけ多くの人を避け、常にニュートラルな道を歩み、政治が絡む場合はどちらの側にも立たず、常に他のキャラクターに優しくするようにしました。それは私の最初のプレイスルーと 2 番目のプレイスルーでしたが、よりウィッチャーに親しみやすく、邪悪なキャラクターを殺したり罰したりすることも含めて、私自身のイデオロギーにより馴染みがありました。

多くの場合、少し意地悪で機知に富んでいます。

どのような決定を下すにせよ、結果は伴います。

スターター ガイド

プロローグだけでも基本は十分に学べますが、説明されていないことや、自分で発見しなければならないことがいくつかあります。特にハードな難易度でプレイする場合など、他のことも知っておく価値があります。

難易度を選択するとき、私の最初のプレイスルーは「ハード」の難易度で、ゲームに関する知識が不足していましたが、かなり実行可能でした.いくつかの最初のボスとモンスターの戦いは困難であることが判明し、錬金術はここで本当に重要です.あなたが経験豊富なプレイヤーなら、ハードな難易度を心からお勧めします。ストーリーだけを楽しみたい場合は、ミディアムでプレイしてください。

プロローグ以降は、死体からキャビネットまで、出くわすすべてのものを略奪してください.すべてが便利です。

「グループ」または「高速」の戦闘スタイルを選択しているときに、剣を抜いて走ると、剣を背中に持っている場合よりもわずかに速く走ることができます.

ゲームを進めるために必要なすべての情報は、ジャーナルにあります。重要な情報が表示される 2 つの最も重要なタブは、モンスターと材料です。狩りをしようとしているモンスターについて常に読み、何が起こっても備えてポーションを用意してください。

難易度に関係なく、つばめのポーションを少なくとも 1 つまたは 2 つ、モリフクロウを 1 つ、ブリザードまたはサンダーボルトを常に携帯してください。猫はそれほど必要ではありませんが、持ち歩く価値は間違いなくあります。

すぐに、在庫がクリアするよりも早くいっぱいになることに気付くでしょう。バーゲストの頭骨、多すぎる食べ物 (一度に 1 つまたは 2 つのスロットで十分です)、貴重な指輪、ショールや花などのその他のアイテムなど、必ずしも必要ではないものをすべて保管してください。特に、一度読んだら売ることができる本や巻物。

ウィッチャーは、サイコロというミニゲームを導入します。このゲームは、単なる気晴らしや最初にコインを作るための危険な方法のように見えるかもしれませんが、ゲーム全体を通過する独自のクエストラインがあります.すべてのシングルプレイヤー RPG と同様に、何百ものコインを失うつもりがない限り、ゲームの前に常にセーブし、負けた場合はセーブをリロードするという安っぽい戦略があります。

最初の章では、ロイヤル ハンツマンに遭遇します。彼はほぼすべてのチャプターに参加し、常に特別な契約をあなたに提供します – 地元の獣を倒すために.ゲームの終わり近くに報酬が待っているので、常に彼を探して彼のタスクを完了することをお勧めします.大きな苦労をせずにこれらのモンスターを倒すことができるということは、次の章に進む準備ができていることの証明でもあります。

前述のように、常にすべてのバスケット、キャビネット、ワードローブを略奪してください。最も役立つアイテムの 1 つは、新しいモンスターに関する情報が記載された本です。これらの野獣についての知識がなければ、彼らのトロフィーを手に入れることも、彼らの弱点を知ることもできず、あなたに関連するいくつかの契約を完了することもできず、これらのファウル モンスターを倒した証拠となります.

プロローグでの選択によっては、すでに赤い隕石鉱石を受け取っている場合があります。第一章も同様です。 2 番目の章を開始するときと同じように、獣を殺すように設計された銀の武器を作成できるようにする隕石鉱石を 3 つまたは 4 つ所有している場合があります。より多くの鉱石を集めたら、これらの鉱石を保持し、どの剣を鍛造するかを選択することをお勧めします.

ポーションと同じように、フリントにも同じルールを適用します。友達の居場所で休むことができない場合もありますが、ほとんどの場合、暖炉のそばで休む必要があるため、常に 10 個を携帯してください。

モンスターの本がそうであるように、植物もそうです。ハードな難易度でプレイしている場合、ハーブ関連の本は優先事項の 1 つです。それらについて学ばなければ、それらを拾うことはできません。ある時点で、本を販売する古物商が最初の章の宿屋に出現します。第 2 章の Vizima にももう 1 つあります。

町のおばさんのような普通のキャラクターと対話することができます。これらの、そして他の人たちは、少しの感謝の気持ちを込めて、怪物や植物について教えてくれるなど、そうでなければお金がかかる情報をあなたに提供します - それらに関する知識をあなたに与えます.

スキルポイントの分配は、すぐに検討する必要があるものになります.スキルポイントは、ブロンズ、シルバー、ゴールドに分けられます。スキルツリーをよく読んで理解してください。まず、第2章で銀の剣を手に入れる必要があるため、鋼の剣の戦闘スタイルをアップグレードすることをお勧めします.強く、速く、グループの鋼鉄の剣のアップグレードです。銀の剣を手に入れたら、ポイントを均等に割り当てます。兆候に関しては、アードは常に基本的な選択肢であり、敵を気絶させる可能性があり、一撃で敵の1人または2人を終わらせることができます.最初のプレイスルーで Quen や Yrden を使用することはめったにありませんが、どちらの方法でも使用できる場合があります。

契約書を保管したり持ち歩いたりする必要はありません。すぐに破棄できます。それ以外の場合は、クエストが完了したときに引き渡されます。

殴り合いは時に難しく感じるかもしれませんが、攻撃 (LMB) を当てた直後にブロック (RMB) するだけで簡単に回避できます。そうすれば、どんなファイターにも勝てます。

デフォルトで Alt キーを押すと、近くにあるすべてのオブジェクトの名前が表示されます。設定でそれらを「オン」にして、略奪可能なオブジェクトを常に表示することを選択できるため、貴重品を見逃すことはありません.

メテオライトソードフォージャーは、あなたの選択とどちらの側に行くかによって異なります.騎士団の鍛冶屋やドワーフの鍛冶屋で剣を作ることができるかもしれません。第 2 章では、評価が変わる可能性があるため、1 つとの取引をやめて別の取引に移ることを余儀なくされることが 2 回以上あるかもしれません。

第 2 章で隕石の剣を鍛造することに集中する必要はほとんどありません。ワイバーンの巣の沼には同等以上の優れた剣があるからです。

上記のように、本以外の方法で、通常は単に NPC と話すか、NPC が必要とするアイテムを持ってくることで、bestiary エントリを取得できます。ただし、必要に応じて、1 冊あたり 600g までの本を購入する必要がある場合があります。必ず本を読み、すぐに 120g で売り戻してください (元の価格が 600g の場合)。すでに読んだすべての本またはレシピでこれを行うと、価格が少し下がります。

アーマーのアップグレードに関しては、その部分を完全にスキップすることをお勧めします。それは不当に高価(5000g)であるだけでなく、クエストライン中にゲームの後半で価値のある鎧を手に入れる機会を得るでしょう.また、それが提供する追加のクイックスロットも、インベントリを開いてそこから好きなアイテムを使用できるため、金の価値はありません.

本当にヒントではありませんが、言及する価値があります。第 4 章では、ウィッチャー 3 部作に大きく関連する「運命」について興味深い話をあなたと共有するインキーパーがいます。必ず彼の話を聞いてください。

RPG ゲームで頻繁にセーブすることに慣れている場合は、ある時点で、不要で古いセーブが多すぎて、メイン メニューの特定のアクションが遅くなることに気付くでしょう。時々、ドキュメントの保存場所に移動し、不要な古いドキュメントを削除してください。プレイスルー中にそれを 2 回行いました。

難しい難易度でプレイするときは、錬金術の能力とハーブの収集に特に注意を払う必要があります。すでに述べたように、常にポーションを用意しておいてください。通常の難易度では、毎回あらゆる種類のオイルや爆弾を運ぶ必要はありませんが、難しい難易度では、必要になる場合があります.後で、あなたの錬金術の基礎が、ホワイト・ラファードの煎じ薬などのいくつかのポーションに対して単に十分ではないという点に到達します.高品質のポーションベースとしても機能し、基本的には既にストックされているベースのいずれかが必要で、2 つのビトリオールと 1 つのレビスのみが必要です。

巨大なムカデと戦う場合、連続攻撃のタイミングを適切に設定しないと、ムカデは下に潜り続け、特に数が増えると、最終的には圧倒されます。穴を掘るアニメーションがトリガーされたら、必ず攻撃してください。

イグニ サインを最大にし、グループ スタイルの攻撃を組み合わせて使用​​すると、複数の敵に対して非常に効果的であることが証明されますが、イグニのスキル ポイントが高すぎると、敵が逃げてしまい、追わざるを得なくなります。かなり厄介な戦闘になります。

このヒントの潜在的なスポイラー:チャプター V で古い Vizima に戻った場合、都市に入ると、どこのストレージにもアクセスできなくなることに注意してください。湖のタンポポは、保管されたアイテムへの最後のアクセスなので、自分で調整してください.新しい剣を作成する場合は、これまでに保存しておいたルーン文字、食料、すべての化学物質を持参してください。特に、アルプの牙、セメタウロスの顎など、歯科医に渡す予定のアイテムを用意することを検討してください。またはフレダーの牙。これは、整理して街に出た後の私の在庫の様子です。

たとえば、カメラを他のターゲットに合わせるだけで、ヘビースタイルを使用して対処した方が良い2つのモンスターを引き受けながら、戦闘中にターゲットの敵を交換することができます.これでコンボはリセットされませんが、スタイルを交換するとリセットされます。

戦闘

オリジナルのウィッチャー ゲームの戦闘は、今では他とは違ったものになります。昔ながらの古典的な RPG - ゴシックをプレイしたことがあるなら、驚くことはありません。似ているわけではありませんが、違います。

より具体的な戦闘のヒントについては、スターター ガイドを参照してください。

ゲームのプロローグで戦闘の仕組みを十分に理解できるので、かなり簡単にマスターできます。

必要なのは、正しい剣と正しい戦闘スタイルだけです。ウィッチャーの世界にまったく慣れていない場合は、2 本の剣を持っているため、それぞれの目的があることを常に心に留めておく必要があります。スチールとシルバー;人間用とモンスター用(または、ゲラルトが言うように、「…両方ともモンスター用です…」)。次に、戦闘スタイルがあります – ヘビー、ファスト、グループ。 「重い」装甲とより大きなターゲットを使用し、高速の敵を高速で攻撃することは、一目瞭然です。グループはどちらの方法でも機能しますが、3 人以上の敵に囲まれている場合にのみ使用することをお勧めします

そして次は。

  • アード (ノックバック、スタン)
  • Yrden (トラップ)。
  • クエン (障壁)。
  • Axii (マインドコントロール – 敵をあなたと一緒に戦わせます)
  • イグニ (敵を炎上させる)

たった2つの兆候に焦点を当てるだけで簡単にやり遂げることができます.私のお気に入りはアードですが、それ以上にイグニです。クエンも非常に効果的ですが、戦闘前にキャストすると、1回のヒットを吸収し、消耗品を食べたり、ポーションを飲むことができます. If Aard is upgraded early on, it can be of help againts stronger opponents who, if stunned, can be finished in one move. Igni with combination of the group style, can defeat hordes of foes within second. The downside of that is that they’ll begin to flee if this sign is quite leveled, forcing you to chase them and cancelling most of your attacks. Yrden also proved fairly effective on my first playthrough (hard difficulty) but generally only againts trophy monsters in the early chapters. As for Axii, I’ve never really found myself to be in a great need for it.

It’s also possible to charge the signs by holding the RMB. Note that the meter has to go all the way to the right. You can also increase your signs’ intensity (their raw power) or duration (for signs like Yrden or Quen to last longer).

What became pretty much a necessity for me was rebinding the default keys. To draw steel sword – F1, for silver sword – F2, signs on 1, 2, 3 and 4 and equipment slots on Q, E and left CTRL. It’s essential for you to be comfortable with settings that are made for you because all the variations of signs, combat styles, potions and swords may become hectic.

Playing undeniably large role in the Witcher universe are the potions. You will be introduced to a large pool of potions that range from simple, over-the-time healing potion like the Swallow to potions that enable you to see invisible foes. But you can also craft bombs and oils to empower your swords.

Personally, I’ve never found much of a need for bombs or on both of my playthroughs, but found oils quite useful on the hard difficulty. If you’re playing on hard mode, you’ll want to save up your potions and instead, slowly regenerate your health using food and fireplaces. Always make sure to carry at least 1 Swallow with you at all times, Thunderbolt, possibly Cat potion for completely dark caves and potentionally Tawny Oil for increased endurance regeneration.

More on this topic in the next section.

Itemization

Throughout the game you’ll continuously find new items whether it be alchemical ingredients, sword-empowering oils and grindstones as well as books and other miscellaneous items. Luckily, you get access to a storage very early on so I advise storing all the items you might not have any use for at the moment (or don’t know their use) yet. One-time use items like books, recipes or quest scrolls will remain in your inventory after read so you can either drop them off right away or if you’d prefer to milk the game of as much gold as possible, store all the documents and sell them to appropriate merchants, like the Book keeper in chapter 2. Alternatively, quest scrolls will vanish upon handing over the contract.

You won’t need to wory about not enough space for your herbs as there is a different pouch for all your alchemical ingredients that you need not worry until several chapters in, where it might start to get fully stacked. You’ll encounter plenty of “unknown herbs” around the area and to collect these herbs you’ll need to read books or learn about these from local people.

Apart from grindstones, diamond dusts and oils that temporarily enhance your sword’s damage output, you’ll also encounter runes. These split into “permanent” and “temporary”. Temporary runes are Perun, Svarog and Vodon. These imbue your already made sword with additional bonuses while the permanent ones – Earth, Moon and Sun rune imbue your sword permanently.

Personally, I’ve always only used temporary runestones as they can be switched up.

In this category there are also meteorite ores. These are rare stones that can be used to forge a whole sword (upon owning 3 altogether). Rarest of all is the yellow meteorite ore.

Nevertheless, I only once crafted a meteorite sword but still having Moonblade and G’valchir, both swords that guarantee +100% of constant damage is proving to be superior than having to rely on 25%, 35% and 50% bonuses.

When it comes to your armor, you can certainly make do with your original one until you get the quest “Armor” and obtain the best armor. The only armor worth considering is excellent leather jacket that costs 5k gold but by then, you’re mostly likely skilled enough to not be in a need of an upgrade but most importantly, you probably won’t want to spent 90% of your pouch on the armor.

As for your other inventory appendices, I strongly recommend reading the monster tab as soon as a new entry has been added to always be up-to-date with all that you can be. Encountering a beast that you won’t know what’s it weak or immune to, will only cost you more in time, food and health potions. If you’re really interested in the story, it’s a must to read the characters’ backstories. You can also review the romance cards with characters that you’ve had romance with.

Save Editor

The Witcher game is not really a collector’s game, so to speak. From my two playthroughs it’s safe for me to assume that the game does not “help” you or tell you which items you should save and put into storage for later chapters.

Most notorious example would be Zahin, the dentist’s quest. You are to bring him teeth specimens of various creatures ranging from barghest skulls (only obtainable in Chapter 1) or the Devourer teeth (must keep them in storage from chapter 4 to chapter 5). Frankly, barghest skulls can be apparently bought back from Kalkstein if you sold them to him in the earlier chapters, provided it occurs to you to get them from him.

Luckily, there’s the save editor, enabling you to edit your saved file and add the missing item to your inventory to complete the quest, if you do not want to leave it opened and unfinished.

On my first playthrough, I had no knowledge of this situation and therefore used the editor to deliver myself a Devourer teeth to complete the quest. However, on the second playthrough I was more cautious and kept Barghest skulls and a Devourer teeth in my inventory.

Still, should you find yourself in a hopeless situation with unfinished quest, I then recommend the usage of the editor, however, I personally would not use it to enhance myself in any other way. It’s a shame and takes away some fun aspects of the game but then again, it’s your game; your way.

There are several links to the editor here.

I used the first .zip file uploaded to Dropbox.

When it comes to installing and running the editor itself, there’s a Readme.txt file in it to guide you through it but still, I found myself having minor troubles due to different installation directories of my java and the game itself.

  • I extracted the file into my The Witcher Enhanced Edition file to keep it at one place.
  • Opened the properties of the .exe shortcut found in the downloaded package.
  • In my case, the “target” field in the shortcut’s properties had to read:

“C:Program Files (x86)Javajre1.8.0_231binjavaw.exe” -DTW.language=3 -jar -DTW.install.path=”D:ReinSteamSteamAppscommonThe Witcher Enhanced Edition” -jar TWEditor.jar -Xmx256m

You can freely copy-paste the aforementioned line, altough, naturally change your directories to where your java is installed and where your game is located as well.

To locate the directory of your java go to:Start/Control Panels/Java/Java/View, double click “Path” tab and copy-paste the route.

If your game is in a different language, replace the -DTW.language=3’s number “3” with one that suits your language. There should be a suitable .txt file in the original game’s files containing a list of the numbers.

Decisions (Spoilers)

Being a classical RPG, the choices you make matter; whether in later chapters or immediately afterwards. Essentially, you can figure out your path and how you will approach situations so that you can more easily conclude quests that require you to decide.

Should you choose to play as a good-hearted Geralt who inflicts little to no harm upon everyone, even the “evil” humans or non-humans and also spare monsters? Ask for no reward and be kind? Or you can be the absolute polar opposite. Personally, I find the middle ground to be most suitable for the game. In the end, The Witcher isn’t a game about ‘good vs evil’, it’s not that easy and as such you might want to approach it.

Speaking of two opposites, you will soon be presented with a decision to either join the Order of the Flaming rose or the Scoia’tael. What comes clear is that the Order is composed of knights who help the poor, ask no reward, slay monsters and protect those in need, altough they detest non-humans for their terroristical activities. Meanwhile the Scoia’tael, being all sorts of non-humans (from elves to dwarfs), fight for a long lost ideal of freedom. The world is changing, non-humans are weakened and the only way they let themselves be heard is through violent acts.

However, you need not join either of those, you may choose to remain neutral and not aid either side. Altough keep in mind that staying neutral will set either of the two sides win certain scenarios by default.

Even though your choices will carry over to the next games, some will not.
For example, if you choose to romance Shani or nobody at all, you will still start with Triss as if the game did not care for your previous game’s choices.
Also, if you let Thaler be killed by De Wett, he will nevertheless appear in the upcoming games.

If it’s your first playthrough, I’d suggest remaining neutral and merely observe how things develop and should you choose to play a second time, then, perhaps, make a choice and join one of the sides, if you cannot really decide.

Funnily enough, the famous “witcher neutrality” has been joked about in the books, therefore it shouldn’t really be taken that seriously in the game.

Witcher is filled with decisions and consequences, however, something I had not noticed myself, only after reading it on dedicated forums, is that the supposed Raymond Maarloeve, that you encounter in chapter 2 to aid him in his investigation, is killed shortly after you meet him and Javed replaces him. Therefore you only get to meet the “real” Raymond a few times. This is proved by your medallion vibrating when you’re near Raymond after certain point (signalizing there’s an enemy nearby) and also the box of Fisstech on the table.

When it comes to decisions that carry over to the second game, it’d be fairly “minor” relationships that you’ve had with characters like Shani or how you ended up dealing with Adda. Either they will be merely mentioned or you might get a letter from them. Also, a small amount of earned Orens will transfer to your Witcher 2 save as well as important items you’ve gotten such as the Moonblade, Aerondight or the Raven’s armor.

Whatever choices you make, remember, there are only choices and consequences. Do not be too troubled if you did the “right” thing. Funnily enough, all the seemingly good choices also have their downside.

Story Conclusion (Spoilers)

The story narrative is, in my opinion, pretty good but most of all it pays homage to this era’s RPG games and ones that came before it. Suffice to say it’s a story worth every minute invested in as I also highly recommend doing side quests since they add a great value to the overall experience.

Altough, after completing the game, I am sure there are some questions desired to be answered. I know I needed to reassure myself after the ending, so read no further; this section is big on spoilers as they explain the ending of the game as Witcher 3’s related segments.

The story is fairly self-explanatory until things take wild turn later on in the 5th chapter and the prologue. Turns out that the Order has been behind the scenes, working in secret while the Salamandra was simply their means. This doesn’t necessarily make the Order bad, for the Grand Master had a vision he believed in and he was right. But we didn’t know that before Witcher 3 came about. The White Frost is not just an empty prophecy, it is supposed to come, it will inevitably happen. The snow is meant to blanket the whole world and the Grand Master knew this because of his visions.

In the prologue, he takes you into a place of a the future, showing you what is to come… or not, if a certain ‘chosen one’ succeeds. During your travels in these frozen lands, you will get to encounter characters you’ve had any important relationship or encounter with. It could be either White Rayla (if sided with the Order) or Abigail (if saved in chapter 1) as well as many other characters depending on which path you took.

The whole story plays with the ‘destiny’ a lot but whose destiny is it? Geralt’s? Someone else’s? This inkeeper’s dialogue sheds a lot of light into the third Witcher game as well, related to the chosen one and the White Frost.

But that’s going too far into the third game of the trilogy.

A lot of the game’s views on things are fairly grey, nothing is black or white, the Witcher world does not partake in absolutism. Therefore it is up to you to decide what choices are to your likings.

Altough if you’re paying at least a little bit of an attention you’ll see a perfect twist in the story.

If you haven’t figured it out yet after completing the game, the Grand Master, Jacques de Aldersberg, is in fact Alvin.

When you see him for the last time, he teleports away at the end of chapter 4, transceding time and space and returns back as the Grand Master, whose apparently been present the whole time. He vaguely remembers Geralt’s teachings and reflects upon what has Geralt told him over the course of the game. Altough “Jacques” himself does not have any knowledge of him being “Alvin” nor accompanying Geralt or Triss. He comes back into our timeline with a vision to stop the White Frost, thus he creates the Order.

What’s a dead giveaway are the moments Jacques tells Geralt the lessons he had taught him, after the battle, Jacques words (should you choose to kill him yourself with the silver sword) “This sword… is for monsters.” Referring to knowing about the witcher trade, arguably from Geralt. At the very last, after slain, Geralt notices the protective amulet that Alvin has received in order to fight back the dreams and visions… the amulet looks quite aged.

After the prologue, an ending scene plays with our witcher, Geralt, getting his reward from Foltest, who is shortly after attacked by an assassin. After Geralt takes care of the assassin, it turns out he has witchers’ eyes – a good opening for the sequel, Assassin of Kings.

Personal View

Well-made story, entertaining and meaningful side-quests, impactful choices that enable at least two playthroughs, classic RPG elements and a solid foundation for one of the greatest trilogies I’ve ever played.

Altough the combat mechanics may seem outdated at this year, it’s very well adaptable and at the very least, something new compared to simple button smashing, which, ultimately may very well be as well and yet, not quite.

The alchemy aspect of the game adds a good way to not “cheat” the game’s opportunity by simply adding two or three kinds of potions but a large pool of available consumables. Perhaps overwhelming at first sight just as the combat, it turns out to be fun if you take your time to learn things.

It’s worth mentioning that I haven’t played the Witcher trilogy up until December 2017 and I’m glad I listened to the reviews and excellent talks people were associating with this trilogy. Being fan of games such as Gothic or Risen, this was a must and if you are as well, then I reckon you’d have enjoyed this.